Cep Telefonu Fotoğrafçıları İçin İpuçları

Telefonla fotoğraf çekerken dikkat etmeniz gereken basit kuralları sıralayarak sizlerin daha net, daha renkli ve doğru ışıkta çekilmiş fotoğraflar elde etmenize yardımcı olmaya çalışacağım.

Fotoğrafta Netlik

– Cep telefonu ile çekilen fotoğrafların en büyük problemi net olmamalarıdır. Küçük olması sebebiyle cep telefonlarının elde sabit tutulmasının zor olması, özellikle karanlık ortamlarda yetersiz kalmaları gibi nedenler ile fotoğraflar net çıkmamaktadır. Bu sorunu ortadan kaldırmak için fotoğrafı çekmeden önce derin bir nefes almanızı ve içinizden üçe kadar sayarken fotoğrafı çekmenizi ve sonra nefesinizi dışarıya vermenizi tavsiye ederim. Bu bir çok profesyonel fotoğrafçının kullandığı bir yöntemdir ve özellikle düşük ışıklı ortamlarda çok işinize yarayacaktır.
– Hemen hemen tüm cep telefonu kameralarının seri çekim özelliği mevcut. Tek bir kare fotoğraf çekecek bile olsanız seri çekim yaparak net fotoğraf karesi elde edebilirsiniz. Art arda çekeceğiniz karelerden bir tanesi mutlaka net olacaktır.
– Gittiğiniz bir düğünde fotoğraf çekiyorsanız netleyeceğiniz kişi daima gelindir.
– Bir topluluk fotoğrafı çekiyorsanız netleme yapacağınız kişi en ortada yer alan olmalıdır.
– Eğer bir obje çekiyorsanız size en yakın olan köşe-taraf vb gibi bir yer netlenmelidir.
– Eğer bir manzara fotoğrafı çekiyorsanız size en yakın obje, eğer geniş bir alanı çekiyorsanız ufuk çizgisi netlik noktasıdır.

phototools

Fotoğrafta Işık Ölçümü

Cep telefonu ile çekilen fotoğraflarda yapılan en büyük hatalardan bir tanesi fotoğrafın aşırı parlak ya da aşırı karanlık çıkmasıdır. Gözle tüm ayrıntıları gördüğümüz ve fotoğrafını çektiğimiz bir karenin, aydınlık veya karanlık çıkmasının en büyük nedeni cep telefonunun bir göz kadar hassas aydınlık-karanlık dengesini ayarlayamamasıdır.
– Fotoğrafı çekmeden önce kadraja bakarken eğer fotoğrafını çekeceğiniz objeler, alan veya kişiler karanlık ise, cep telefonundan karanlık alanı netlemeniz çekeceğiniz fotoğrafı daha aydınlık yapacaktır. Aynı durumun tam tersi aydınlık için de geçerli. Çekeceğiniz fotoğraf aşırı aydınlık ise aydınlık alanı netlemeniz fotoğrafınızı daha doğru şekle getirecektir. Dediğim uygulamayı yapar yapmaz aydınlık-karanlık dengelerinin değiştiğini hemen ekrandan görebilirsiniz.
– Bazı zor ışık şartlarında, içerisi camdan gelen soluk ışıkla aydınlanmış yarı karanlık odada, ışık ölçümü her ne yaparsanız yapın hatalı olacaktır. Objeye ya da kişiye etki eden ışık, hem karanlık hem de camdan gelen aydınlık değerlere sahiptir. Bu tarz durumlarda cep telefonlarında veya uygulamalarda yer alan HDR seçeneğini kullanmak gerekir. HDR olarak yapılacak çekim tüm noktalara eşit olarak aydınlatma sağlayacaktır.
– Gece çekimi veya karanlık ortam çekimlerinde flaş kullanmak bir çözüm olsa da çekeceğiniz ortam harici diğer her şeyi karanlık göstereceği için özellikle de insanları çekiyorsanız gözlerini kapatmalarına neden olacağı için sıkıntı yaratabilir. Bu tarz bir ortamda en karanlık yerden ışığı ölçmeniz ve nefesinizi 3 saniye kadar tutarak fotoğrafı çekmenizi öneririm.

Fotoğrafta Kadraj

Cep telefonunda kadrajı ayarlarken iki şeye dikkat etmek gerekir:
– Birincisi hangi sosyal medyada kullanacağınız veya ne amaçla çektiğiniz..i Instagram için fotoğraf çekiyorsanız ben her zaman ne çekersem çekeyim “kare” olarak çekiyorum ve sonra kırparak fotoğrafı bozmak zorunda kalmıyorum. Facebook gibi bir ortamda kullanacaksanız daha serbestsiniz.
– Diğer önemli husus çekeceğiniz konunun durumudur. Yan yana yer alan 2 kişiyi çekerken arkadaki manzaranın bir önemi yoksa dik kadraj doğru bir seçim olabilir. Eğer yan yana 5-6 kişi varsa yatay çekim tüm kadraja sığmalarını sağlayacaktır.
– Manzara fotoğrafı çekiyorsanız konuya etki eden bir obje yok ise her zaman yatay kadrajda çekim yapmanız önerilir.
– Bir obje ya da durumun fotoğrafını çekiyorsanız o anki olayın veya objenin duruşuna göre kadraj ayarını yapabilirsiniz. Dik konular dik kadrajda yer almalı, yatay konular yatay kadraj da yer almalıdır

iphone-5-camera

Panaroma Çekim

Tüm cep telefonlarında standart hale gelen panaromik çekim kadrajımıza sığmayan tüm konuları içerisine alarak her alanı çekmemize yardımcı olur. Genelde manzara fotoğrafları çekilirken kullanılan panaroma çekim modunda dikkat etmeniz en büyük özellik dik kadrajda yer alan karelerden oluşuyor olmasıdır. Bir çok dik kadraj bir araya gelerek panaromik fotoğraf oluşur.
Benim vereceğim en önemli tüyo panaromik özelliğinin yaklaşık 9-10 fotoğraftan oluşuyor olmasına karşın 4-5 fotoğrafta sonuçlandırılması gerektiğidir. Elde yapılan çekimlerde kadraj hakimiyetinin kaybedilmesi sonucu panaromik görüntü birleştirilmesinin sıkıntı olması ayrıca 9-10 kare üst üste çekim yapılan elin sabit tutulamaması sonucu oluşacak netlik kayıplarıdır. Bu tarz sıkıntıları ortadan kaldırmak için çekim yapılacak konunun 4-5 fotoğraf ile sınırlandırılması daha net ve anlaşılabilir fotoğraflar oluşmasını sağlayacaktır.

Yazımızın 3. Bölüm genel hatları ile cep telefonu veya tabletlerde fotoğraf düzenleme stilleri ve uygulamalarından bahsedeceğim.

0 Shares:
Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

You May Also Like
Devamını Oku

Sinan Ekinci’ nin Gözünden Fuji Aynasızlar

Sizlere detaylarını aktardığımız Fuji Geniş İncelemeler yazısının ardından benimle beraber bu buluşmaya katılan fotoğrafçı Sinan Ekinci nin Fujifilm aynasızlar ile…
Devamını Oku

Aynasız Röportajlar 3- Mehmet Güzelipek

Aynasız fotoğraf makinelerinin gelişimi sürdükçe pek çoğumuz bu konuda kafa karışıklığı yaşıyoruz, sizlere yardımcı olmak için kullanıcılarla röportajlara…
Devamını Oku

Sony A7 II Duyuruldu !

Uzun bir süredir dedikodu sitelerinde üstüne atılıp-tutulan ve FF aynasız segmentinde rakipsiz olan Sony nin  FF Aynasızı A7…