Full Frame Nedir? Full Frame vs Crop Sensör
En çok gelen sorulardan bir tanesi de bu. Full frame nedir, neden tercih edilmelidir, şart mıdır, crop sensör nedir, aralarındaki farklar nelerdir, hangisi daha iyidir gibi soruları bu yazımda açıklamaya çalışacağım. Umarım aklınızda bir soru kalmaz.
Güncelleme: Temmuz 2017.
Sayfa İçeriği
- 1 Full Frame Nedir, Ne Demektir?
- 2 Crop Sensör Nedir, Hangi Makineler Crop Sensöre Sahip?
- 3 Hangi Canon Makineler Crop Sensörlü?
- 4 Hangi Nikon Makineler Crop Sensörlü?
- 5 Hangi Sony Makineler Crop Sensörlü?
- 6 Full Frame Nedir, Hangi Makineler Full Frame Sensöre Sahip?
- 7 Hangi Canon Makineler Full Frame Sensörlü?
- 8 Hangi Nikon Makineler Full Frame Sensörlü?
- 9 Hangi Sony Makineler Full Frame Sensörlü?
- 10 Crop Sensörün Artıları ve Eksileri Nelerdir?
- 11 Full Frame Sensörün Artıları ve Eksileri Nelerdir?
- 12 Sonuç
Full Frame Nedir, Ne Demektir?
Önce şu sensör nedir, onu anlatmaya çalışayım, tanıyanlar bilir, çok tekniğe girmeyi sevmem, bu sebeple daha basit şekilde anlatmaya gayret edeceğim. Kendimizden örnek verelim, gözümüzü düşünün. Fotoğraf makinesinin lensini gözünüzün korneası olarak tasavvur edin. Kornea gözü dış etkenlerden korurken, iris ile beraber ışığın retinaya düşmesini sağlar. İris de bu ışığın ne kadarının retinaya düşeceğini kısılıp açılarak belirler. Bunu kendiniz de görebilirsiniz. Aynanın karşısına geçin ve gözlerinizi tamamen açıp gözbebeğinize bakın. Şimdi gözlerinizi sımsıkı kapatın ve 5 saniye kadar o şekilde kalın, gözlerinizi tekrar açtığınızda gözbebeğinizin küçüldüğünü ve hızlıca büyüyeceğini göreceksiniz. Fazla ışıkla karşılaşan iris, kısılarak daha iyi görüntüyu retinaya aktarmaya çalışır. Retina da ışığa duyarlıdır, fazla ışıkta hassasiyetini azaltır ve karanlıkta da hassasiyetini artırır. Buna da fotoğrafta ISO diyoruz. Karanlık ortamda nasıl görmekte zorlanıyorsanız, ISO da bu şekilde, karanlıkta daha iyi görmek istiyorsanız iyi ISO’ya sahip bir fotoğraf makineniz olmalı. Fotoğraf makinesi de göz mantığında çalışıyor aslında. Lens ışığı süzüyor ve sensöre iletiyor. Sensörde de görüntü oluşuyor. Şunu da belirtmekte fayda var; her ne kadar teknoloji gelişse ve gelişmeye devam etse de hala bir insan gözü değil, belki de hiç bir zaman olamayacak…
Şimdi esas konumuz olan sensöre dönelim. Sensör bir fotoğraf makinesinin kalbi diyebiliriz, çünkü görüntü burada oluşuyor. Megapiksel denilen olaya da bunu katalım. Diyelim ki 10 Megapiksel bir makineniz var, bu demektir ki sensörünüzde 10 milyon piksel var. Bu piksellerin hepsinin de ışığa belli bir duyarlılığı var. Ne kadar büyük piksel varsa ışığa duyarlılığınız, dolayısıyla da daha iyi bir ISO kapasiteniz oluyor. Bu piksellerin verdiği bilgi de makineniz işlemcisine geçiyor ve son görüntü ortaya çıkmış oluyor.
Sensör büyüdükçe de maliyeti artıyor, şu anda piyasadaki ağırlıklı fotoğraf makinesinin full frame olmamasının sebebi de bu, çoğu crop sensör; buna Türkçede kırpılmış sensör diyebiliriz ama bu genel bir terim ve bu yazımda da crop sensör olarak geçecek. Fotoğraf makinesi üreticileri maliyetleri minimumda tutmak için crop sensörlü makineler üretseler de önümüzdeki yıllarda ben artık crop sensör kalmayacağını düşünüyorum, tabi full frame uyumlu olmayan lenslere de bir çözüm bulunacaktır diye tahmin ediyorum.
Crop Sensör Nedir, Hangi Makineler Crop Sensöre Sahip?
Full frame boyutu: 36x24mm (35mm film boyutu)
Crop sensör boyutu: 24x16mm
Gördüğünüz gibi arada 1,5 kat fark var. Dolayısıyla crop sensör kullanan makinelerde lenslerin odak uzaklıkları 1,5 ile çarpılıyor. Bu rakam Canon’da 1.6 bu arada…
Nikon Gövdelerde ayrım şu şekilde yapılıyor:
FX = Full Frame
DX = Crop Sensör
Nikon Full Frame gövdeler, her crop lensler dahil her lensi kullanabilirler.
Canon Gövdelerde ise böyle bir ayrım yok, bunun yerine lenslerde ayrım var:
EF: Full Frame ve Crop Body’lere uygun
EF-S : Crop Body’lerde kullanılabilir.
Canon Full Frame gövdeler, EF-S lensleri kullanamazlar.

Burada full frame sensör ile crop sensör farkını görebiliyorsunuz
Aradaki 1,5 kat farkı lenslerde şu şekilde hissediliyor; örnegin Nikon 50mm f/1.8 lensiniz var. Bunu full frame bir gövdede yine 50mm olarak kullanırken, crop sensörde 1.5 ile çarpılarak 75mm olarak kullanılıyor.

FF makine ile Crop Makine sensör boyut farkı
Crop sensörun bazı durumlarda avantajları da var tabi; konuya daha yakın olmak istediğiniz zamanlar örneğin. Kuş fotoğrafçıları sıkça crop makine kullanırlar, örneğin Canon EOS 7D. Bunun sebebi kullanacağınız 300mm lensin crop body’de 480mm gibi davranacaktır. (Canon’da 1.6 ile çarpıyoruz) Bu da 1.6 kat daha fazla yakınlaşmak demektir. Yani 1.6x extender kullanmış gibi oluyorsunuz aslında. Dolayısıyla crop sensör her zaman istenmeyen bir şey de değildir.
Hangi Canon Makineler Crop Sensörlü?
Alttaki modeller şu anda satılan 1.6x crop modellerdir:
Canon 1200D, 1300D
Canon 100D, 200D, 700D, 750D, 760D, 800D
Canon 7D, 70D, 77D, 80D, 7D Mark II
Hangi Nikon Makineler Crop Sensörlü?
Alttaki modeller şu anda satılan 1.5x crop modellerdir:
Nikon D3200, D3300, D3400
Nikon D5100, D5200, D5300, D5500, D5600
Nikon D7100, D7200, D7500, D500
Hangi Sony Makineler Crop Sensörlü?
Alttaki modeller şu anda satılan 1.5x crop modellerdir:
Sony A6000, A6300, A6500
Full Frame Nedir, Hangi Makineler Full Frame Sensöre Sahip?
Crop sensör makineler düşük ışıklı durumlarda çok büyük sıkıntı çıkarıyordu, sensörün boyutu ışığa yeterince duyarlı değildi ve bu düşük ışıklı koşullarla başa çıkabilmenin tek yolu sensörü büyutmekti. Dolayısıyla daha pahalı ama full frame sensörlü DSLR makineler gelmeye başladı. Megapiksel değeri yükselmeden sensörü büyütmek daha fazla ışık bilgisi tutabilmek ve dolayısıyla daha iyi ve grensiz bir görüntü vermek demekti. Aynı zamanda artık lensler de orjinal değerlerinde idi.
Hangi Canon Makineler Full Frame Sensörlü?
Alttaki modeller şu anda satılan full frame modellerdir:
Canon 5D Mark III, 5D Mark IV, 6D
Canon 1D X Mark II
Hangi Nikon Makineler Full Frame Sensörlü?
Alttaki modeller şu anda satılan full frame modellerdir:
Nikon D610, D750, D810
Nikon D4s, D5
Hangi Sony Makineler Full Frame Sensörlü?
Alttaki modeller şu anda satılan full frame modeller:
Sony A7, A7s, A7R, A7 II, A7s II ve A7R II, A99 Mark II, A9
Crop Sensörün Artıları ve Eksileri Nelerdir?
+ Ucuz, üretilmesi daha kolay.
+ Lens keskinliği, crop sensörler lensin orta bölgesini kullandığı için köşelere göre daha keskin bir sonuç alırsınız. Çünkü en iyi lensler bile orta bölgede köşelere göre daha keskindir.
+ Daha az köşe kararması, üstteki sebeple aynı…
+ Daha ucuz lensler, daha az alana ışık düşürebilen lensler daha az üretim maliyeti demek.
+ Daha fazla yaklaşma imkanı, 1.5 ile çarpıldığı için 50mm lensinizi 75mm olarak kullanıyorsunuz, bu da daha yakınlaşmayı sağlıyor.
+ Hafiflik, daha küçük gövdeler, daha hafif oluyor.
– Fazla Gren(Noise) : Işığa duyarlılık full frame’e göre daha az olduğu için daha fazla gren oluşuyor.
– Dinamik aralık: ISO ile aynı sebepten dolayı, elde edilen siyah-beyaz dengesi değerleri daha az oluyor.
– Geniş açı sorunu: Lensler 1.5 ile çarpıldığı için geniş açı lens alsanız dahi full frame kadar geniş olamıyor.
– Bokeh, alan derinliği: Alan derinliği sensörle direkt bağlantılıdır, daha büyük sensörde daha sığ alan derinliği elde edersiniz.

Crop makinede çok daha fazla yakınlaşıyorsunuz
Full Frame Sensörün Artıları ve Eksileri Nelerdir?
+ Daha geniş lens seçenekleri: Nikon makinelerde hem crop hem full frame lensleri kullanma şansınız var.
+ Az gren, düşük ışıkta daha iyi performans: Daha büyük sensör = daha çok ışık bilgisi = daha iyi kalitede fotoğraf
+ Daha geniş dinamik aralık: Daha büyük sensör = daha fazla siyah+beyaz arası bilgi = daha geniş aralıkta gölge ve parlaklık bilgisi
+ Daha geniş açı: Lensler aynı aralığı verdiği için 8mm lens artık 8mm
+ Daha iyi bokeh kalitesi: Daha büyük sensörle daha iyi bokeh kalitesi alırsınız (Daha yumuşak daireler)
– Pahalı, daha büyük sensör, daha pahalı üretim maliyeti
– Lens keskinliği: Cropta anlattığım sebepten dolayı köşelerde keskinlik azalması yaşanabilir.
– Ağır bodyler: Sensör büyük olduğu için gövdeler de büyük olmak zorunda.

Bokeh kalitesi farkını görebilirsiniz
Sonuç
Kimisi için crop sensörler daha iyiyken kimisi için full frame vazgeçilmezdir. Özellikle portre için full frame ‘in vazgeçilmez olduğunu düşünüyorum çünkü en iyi portreler için en iyi bokeh kalitesini almanız gerekir. Tabii bunların hepsi teoride, sonuçta iyi kompozisyonlu bir fotoğrafta kimse tekniği düşünmez bile. Sadece bokeh kalitesi değil, dinamik aralık da çok önemli bir faktör, özellikle manzara çekenler olabildiğince fazla gölge elde etmek isterler bu da full frame ile mümkün. Ama daha fazla yakınlaşmak istiyorsanız veya hıza gereksinim varsa crop sensör seçmelisiniz. Sonuç olarak bu makalede size detaylı şekilde anlattığımı düşünüyorum, ben bile bu kadar uzun yazacağımı tahmin etmiyordum inanın. Seçim size kalmış…
Varol Aksoy
Oca 6, 2013 at 00:10çok net ve açıklayıcı bir yazı olmuş, tebrikler. :) ne kadar az rakam ve bölü işareti o kadar anlaşılabilir fotoğraf kavramı benim için :)
tahiryildiz85
Oca 6, 2013 at 00:14Amacım bu zaten Varol, teşekkürler :)
engin
Oca 6, 2013 at 00:18harika şekilde anlatmıssınz teşekkur ederız
Mrt Vrl
Oca 6, 2013 at 22:39Varol Aksoy'a katiliyorum , fotografciliga yeni adim atan ve internet uzerinden birseyler ogrenmeye calisan hepimizin en buyuk sorunu, gerekli bilgiyi kafamizi karistirmadan almak ve uygulayabilmek . Bu blogta fotografciligi en kolay ve zevkli sekilde ogrenebiliyoruz.Tekrar tesekkurler Tahir Yildiz.
Engin (rapyear)
Oca 8, 2013 at 22:19teşekkürler. elinize sağlık
leyla canan er
Oca 10, 2013 at 05:51Açıkcası ben büyütme oranını unutmuştum :( .. Ben sadece ilk fotoğraftaki gibi mesela, crop olan alanın dışında kalan yani full-frame yazan alandakini kesilip atıldığını sanıyordum.. O fotoğrafta öyle aksettirmiyor mu ? Yani yakınlaştırmadan kesip, sıyırıp atıyormuş gibi.. Fakat kahve fotoğraflarında tam tersi durum söz konusu.. Yani ben 50mm lensin 75mm'nin sadece darlığına denk düştüğünü sanıyordum zoom'una değil..
Huseyin Ozdamar
Oca 24, 2013 at 00:18anlamadığım şey şu; herkes diyor ki crop sensorlerde 50 mm 75 mm gibi davranıyor. Tam anlamıyla böyle mi? 50mm den alıp bi bölge kırpılmasıyla, 75mm de çekilen bir fotoğraf aynı değildir anladığım kadarıyla. 75mm dediğimiz zaman bir açı daralması söz konusu ama 50mm den alıp crop yapmak başka bişey bence
Kürşat
Nis 6, 2013 at 15:14Çok haklısınız. 50mm 75mm gibi kırpılsa da açısal bozulmalar değişmez.
Örneğin 35mm'yi ele alalım. Her ne kadar 50mm gibi yakınlaştırdı desek de hala geniş açı etkisi verir. Bozulmalara neden olur. Tabi bu resim ortadan kırpılmış gibi olacağından biz çok farketmeyebiliriz.
Mehmet Bulut
Şub 3, 2013 at 00:22Tahir Bey'in bu makalesine bir arkadaşımın yorumu:
Genel olarak doğru. Ama herkesin yaptığı bir kaç kritik yanlışı tahir bey de tekrarlamış:
– Daha fazla yakınlaştırma değildir crop sensör. Yakınlaştırma ve büyütme oranı, sensörden bağımsızdır, lensin bir özelliğidir. Crop sensörler, adı üstünde sadece crop sağlar, yakınlaşma değil. 50mm 75mm olmaz yakınlaşma açısından, sadece ve sadece crop açısından olur. Büyütme, yakınlaşma değişmez. Yoksa makro lensleri bedavaya getirirdin: 0.4 yakınlaşma (aslında büyütme) oranlı bir lens alıp 1.6 ile çarparak 0.64 büyütme oranına sahip olurdun
– Lens keskinliği crop'tan dolayı olan bir şey, her lens için de geçerli değil. Full frame'in ortası bir çok lens'te daha keskindir doğru, ama 1.4 bir lensle çekiyorsan zaten fotoğrafın çok çok çok küçük bir kısmı keskindir, diğer kısımlar yumuşaktır. Artı, kompozisyon kuralları gereğince fotoğrafa konu olan bir nesneyi o kadar kenarlara yerleştirmeyeceğin için çok kritik bir dezavantaj değil.
– Bokeh'i, crop olayını yanlış anladığı için yanlış anlamış tahir bey.. Bokeh sensörle alakalı değil, sadece lensin odak noktası, lensin odak noktasındaki nesne, ve geri kalan (çoğunlukla arka) alan ile ilgili. Crop sensörlerde, full frame sensör ile AYNI (bire bir AYNI) kareyi yakalamak için, geriye doğru adım atmak zorunda kalırsın. Çektiğin nesnenin uzaklığının arka plan olan bokeh'e olan uzaklığına oranını değiştirmiş oluyorsun yani, o zaman bokeh değişir. Aynı uzaklıktan aynı lens ile çekiyorsanız full frame crop frame bokeh'i 1e1 aynıdır, ama sen crop makineyle daha küçük bir alan çekmiş olursun. O sayfadaki en üstteki fotoğraf herşeyi anlatıyor: Bokeh aynı, yakınlaşma aynı, herşey aynı, sadece crop farklı.
Full frame ISO performansını artırır (dinamik aralığı da değil) ve başka türlü bir kompozisyon olanağı sağlar. 50mm'yi görüyorsun, göğüsten yukarı çekmek için 3-5 adım geri atmak zorunda kalıyorsun, full frame'de bunu yapmak zorunda kalmazsın.
Sen çektiğin fotoğraflarda komposizyon olayına kafa yormuyorsan (kadını şuraya yerleştireyim, kadının kolu sol alt köşeden sağ üst köşeye doğru gitsin, kadınla adamın her ikisi birden bu arada bana bakıyor olsun, etrafta hakem kafası filan olmasın vb.), sana full frame crop frame kompakt makine iphone kamerası farketmez.
tahiryildiz85
Şub 3, 2013 at 00:30Mehmet Bey,
Ben kullanicilarin daha iyi anlayabilecegi sekilde anlatmayi sectim sadece. Yani crop olayini yeni baslayanlarin ozellikle anlamasi zor o yuzden yakinlastirma seklinde anlatmak olayi kolaylastiriyor. Bokeh karsilastirmasinda da ayni noktadan cekildigi varsayilir. Dolayisiyla 1.6 kat daha az olmus oluyor.
Sergen
Şub 13, 2013 at 05:59Kaç saattir arıyordum anlatılanları anlamakta zorluk çekiyordum.O kadar iyi bir diksiyona ve düşüncelere sahipsiniz ki anlatamam.Ellerine sağlık.Teşekkür ederım
tahiryildiz85
Şub 13, 2013 at 09:52Çok teşekkür ederim, mutlu ettiniz :)
vahap gülen
Şub 16, 2013 at 16:32Tahir bey teşekkürler; oldukça doyurucu bilgiler verdiniz.
kamil Yabacı
Mar 14, 2013 at 18:44Tahir bey…. evet bilmek güzeldir ama bilginin yalın ve iyi anlaşılır olması çok önemlidir bunu siz son derece iyi başarıyorsunuz..Bende ders veren fotoğrafçı bir eğitmenim sizi de takip ediyorum …Takdir ediyor saygı duyuyorum iyikisizler varsınız diyorum..selamlar
tahiryildiz85
Mar 15, 2013 at 00:04Bu guzel iltifatlariniz icin cok tesekkur ederim…
Serkan
Mar 22, 2013 at 20:24Tahir Bey ben amatör fotoğrafçıyım ve sadece face paylaşımı için dslr almak istiyorum.bunun için full frame mi önerirsiniz yoksa crop mu ?
tahiryildiz85
Mar 22, 2013 at 22:12Serkan Bey, sosyal paylasimlar icin fazla para harcamaniza hic gerek yok, herhangi bir crop makine isinizi rahatlikla gorecektir.
Serkan
Mar 23, 2013 at 00:03Ama portre resim çekmeyi de istiyorum gene de görüşünüz crop yönünde mi?
tahiryildiz85
Mar 23, 2013 at 00:29Evet tabii ki croplar portre cekemez diye bir durum yok ki :)
agimnat
Mar 27, 2013 at 16:56Tahir bey selamlar.Anlatımlarınız çok doyurucu,öncelikle bunun için teşekkürler.Ben daha önce Nikon D90 ve sigma 10-20 mm 3.5 f lens kullandım.Bunu esas olarak emlak sektöründe iç mekan çekimleri için kullanmıştım.Dahili flaşın yakın objelere gölge bırakması ve zaman zaman otomatik çekimde odaklanma sorunu hariç ciddi bir sorun yaşamadım.Şimdi full frame makinalar biraz daha alınır seviyelere geldiğinden acaba daha sıradan örneğin 18-200 bir lens ile D600 veya 5D Mark 2 li bir kombinasyon kurmak daha mı doğru.Yani paranın fazlasını body'emi yoksa lensemi vermeli.Selamlar.
tahiryildiz85
Mar 27, 2013 at 17:05Teşekkür ederim, her zaman söylediğim gibi önemli olan lenstir, bir body için lensten feragat edilmemelidir.
agimnat
Mar 27, 2013 at 17:42Teşekkürler.İç mekan çekimleri için 2000-3000 tl fiyat aralığında body ve lens kombinasyonu öneriniz olur mu?Selamlar.
tahiryildiz85
Mar 27, 2013 at 17:44Tamron 17-50 ve bir body seçebilirsiniz, fiyatları vs pek bilmiyorum.
agimnat
Mar 27, 2013 at 19:46Çok teşekkürler.Selamlar.
deniz
Kas 8, 2013 at 14:19Tahir Bey şunu çok merak ediyorum, diyelim 50mm f1.8 lensi hem crop hem ff gövdeye taktık, ışık dengesi olarak aynı bölgeye doğru pozlama yaptığımızda FF gövde crop ile aynı esntantaneyi mi verir? Yoksa sensör büyük olduğundan daha mı yüksek enstantane verir (diyaframları eşit olacak tabiki). Bu arada ölçüm modu değerlendirmeli de olsun.
tahiryildiz85
Kas 8, 2013 at 14:22Ama aynı açıda olmuyorlar ki, birinde 85mm olurken diğerinde 50mm olmuş oluyor, dolayısıyla daha geniş alanda (yüksek ihtimalle) daha yüksek enstantane olur çünkü daha büyük alandan ışık alacak.
Dadali
Ara 20, 2013 at 21:21Merhaba Tahir bey , Sormak istedigim; Cekilmis bir fotografi gorup bunun FX'le mi Yoksa DX'le mi cekildigini anlama olasiligi var midir ?
Soruyu insallah dogru sormusumdur :)
tahiryildiz85
Ara 20, 2013 at 22:55Merhaba, çok çok zor diye cevap vereyim, çok iyi teknikten anlayan biri değilse anlaması imkansız.
Dadali
Ara 20, 2013 at 23:18Cevabiniz icin tesekkur ederim.
mehmet
Ara 30, 2013 at 21:55tek kelime : süpersiniz :D
esra
Oca 9, 2014 at 13:37Tahir bey merhaba,
Doğum fotoğrafçılığı ve bebek çekimleri için kullandığım nikon d3100 makinam, 50 mm 1,8 G ve 18 -55 kit lensim var. tabi ameliyathane ışığı biraz zor çünkü çok parlamalar olabiliyor ve 18-55 mm lensimi kullanıyorum, fotoğraf kalitesinden herzaman memnun kalmıyorum. portreler içinde 50 mm objektifi kullandığımda dar odalarda rahat çekim yapamıyorum. bir yatırım yapıp nikon d 600 almak istiyorum ama arada ki görüntü kalitesi ne kadar iyileşir acaba merak ediyorum, daha küçük bir yatırım yaparak farklı bir lens ile çalışmam daha iyi mi olur sizce?
teşekkürler
tahiryildiz85
Oca 9, 2014 at 16:15D600 ile 18-55 lensinizi kullanamayacaksınız, yeni lens almanız gerekir, ayrıca full frame makineler kaliteli lenslere ihtiyaç duyarlar, yerinizde olsam lenslerimi değiştirirdim, makinemi değil. Tamron 17-50 olabilir örneğin.
Gülenç Şen
Oca 9, 2014 at 16:46Tahir bey merhaba,Canon 18-55+55-250 mi yoksa sadece 18-135lens mi almalıyım sizce, yardımlarınızı bekliyorum
Ğülenç Şen
Oca 9, 2014 at 16:53Genelde dışarıda,tatilde,manzara ve çocukları çekmek için kullanmayı düşünüyorum şimdilik hangisi işimi görür… teşekkürler
hüseyin
Haz 30, 2014 at 20:31bu durumda senin için önemli olan geniş açı olacaktır kardeş
Ilteris
Mar 14, 2014 at 14:56MERHABA SIZIN BILGILENDIRME YAZI VE VIDEOLARINIZI DEVAMLI TAKIP EDIYORUM LUTFEN CANON 70 D YI CEKIM MODLARINI INCELERMISINIZ
ozcan
Mar 15, 2014 at 14:48cok yararli bir anlatim. Tebrikler.
kemal
Mar 16, 2014 at 21:46güzel bir yer açtınız görüşünüzle bizlere,teşekür ediyorum ve sizin vasıtanızla açıklamanıza yorum getiren arkadaşlarında bilgilendirmeleri için
KadiR
Mar 27, 2014 at 10:15çok teşekkürler detaylar çok açık ve fazla bilgi sahibi olmayan biri için bile çok anlaşılır. tekrar teşekkürler
Zafer Çankırı
Eki 11, 2014 at 19:12Hep söylenir crop gövdelerin daha fazla yakınlaştırma yaptığı ancak ff sensörlü makineyle çektiğimiz fotoğrafı sonradan PS'de aynı oranda crop yapsak fotoğraf kalitesi aynı olmaz mı? Aynı detayları yakalayamaz mıyız? Bunu özellikle ornito için soruyorum. Üstelik İSO avantajı nedeniyle daha detaylıolacağını düşünüyorum. Yanlış mı bu düşüncem? Şimdiden teşekkürler…
tahiryildiz85
Eki 13, 2014 at 13:35Kağıt üzerinde söylediğiniz doğru ama teoride bazen böyle olamayabiliyor, düşünceniz bence doğru :)
Hak
May 23, 2015 at 09:28Niye crop yapmak zorunda kalalım ki ff ile çektiğimiz görüntüyü; görüntünün ne kadarına ihtiyacımız var ise o kadarını kadraj içine alır çekeriz; lensleri de ona göre seçeriz;
Feyyaz
Kas 1, 2014 at 11:29Tahir bey merhaba
Sayın Hocam, Ustalara saygısızlık etmek istemem ama, benim bildiğim FX yani Full Frame makinalarda DX lensler kullanılamıyor. Aksine DX makinalar FX lensleri (DX'miş gibi olmak kaydıyla) kullanabiliyor. Bir çok site ve Türk Nikon sitesinde böyle yazıyor. Kafam karıştı, çünkü DX gövde D7100 ile, ileriye dönük olarak kullanmak üzere Nikkor 24-70 F2,8 almayı düşünüyorum. Lütfen aydınlatır mısınız?
Teşekkürler
tahiryildiz85
Kas 2, 2014 at 17:21Nikkor 24-70i Nikon'un her makinesinde kullanabilirsiniz zaten FX lensler tüm makinelerde kullanılabilir, DX 'ler de bahsedilen şekilde FX ve DX'lerde çalışabilir.
Hak
May 23, 2015 at 09:32Kullanabiliriz;
fakat 24-70mm f2.8 X 1.5 (crop faktör, nikon da);
36-105 f2.8 halini alır crop (dx) gövdelerde;
1000usd nin üzerinde ki ff gövdelere ait lenler dx gödelerde kullanmak ile ne kadar yafda elde edilir,
bu tür lensler alınıp kullanılabiliyor ise niye bunlara uygun ff gövdeler temin edilmez ayrı bir mevzu…
Hak
May 23, 2015 at 09:38Eğer 24-70mm f2.8 daha uzun mesafeden görüntü elde edilmek amacı güdecek ise "teleconverter" kullanılarak bu ihtiyaç giderilebilir; 1.4x, 1.7x, 2.0x olanları bulunmakta; 24-70mm f2.8, 2.0c teleconverter ile 48-140mm f2.8 halini almıyor mu: http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Explore/Arti… http://www.amazon.com/Tamron-Teleconverter-Nikon-…
tolga
Kas 28, 2014 at 11:10mrb 2000 2500 civarı bütcem var portre türü ve ona benzer çekımler yapıcam genelde portre derken sadece kafa degıl model cekımlerı gıbı dusunun arka plandanda goruntuye yer vermek ıstıyorum ama yer yer sadece govdede cekebılırım
dusundugum makınalar 60d+24-105+50mm1.8 yada 5d classic +24-105+50mm 1.8 yada 5d mark2 + 50mm :) objektıf ıcınde belkı beklerım ama 50 mm yanına ucuz bı kıt benzerı bısıde alabılırım gecıcı olarak cunku butcem bukadar
5d classicte almak ıstemıyorum acıkcası napsam bılemedım sızın bı tavsıyenız varmı veya farklı bı makına ve objektıf tavsıyesıde olabılır
ibrahim adak
Şub 8, 2015 at 15:23Tesekkurler harika bir anlatım
Hak
May 23, 2015 at 09:40Nikon D7200 ile Nikon D610 un fiyatları baş başa gittiği durum variken niye crop gövde ile uğraşmak ister insanlar; http://www.dxomark.com/Cameras/Nikon/D610 .
Yasarcan
May 23, 2016 at 09:53D7200 de kullanılan exped 4 işlemci ve AF sisteminin son model olması benim kafamı karıştırıyor
yoksa wifi ve NFC çokta gerekli değil
Tahir Coşkun
Haz 15, 2015 at 14:52Merhaba Tahir bey, nikon 5100 makinem ve 24-70 kullanmak istiyorum sizce mantıklı olur mu yoksa body yükseltmeyi beklemeli miyim ? yada 10 – 24 alsam da iş görürmü? ürün çekimi ( havlu vs. ) yapmak için bilgi istemiştim. teşekkürler.
tahiryildiz85
Haz 19, 2015 at 09:56Tabii ki mantıklı olur, lens her zaman daha önemli… 24-70 tavsiyem
mustafa fevzi
Eyl 22, 2015 at 14:18tahir bey hayırlı çalışmalar,
nikona daha yeni geçiyorum D600 için lens öneriniz nedir gezi portre düğün resimleri için
tahiryildiz85
Eyl 28, 2015 at 13:47Merhaba,
Şu yazımda anlattım: https://tahiryildiz.com/farkli-fiyat-araliklarinda…
Nihat
Şub 2, 2016 at 23:56Merhaba tahir bey fotoğrafçılığa daha yeni başlıyorum aklımda croplu kilonun yeni nesil nikon 1 j5 var ama biraz pahalı gibi kompakt bi makine ama aynasızdır lensi degistirilebiliyor ama fiyat 1800 kusur lira ve 10- 30 mm lensle geliyor fakat bu fiyata dslr var ne yapmalıyım sizce sunu da ekliyim 4k 15 fps – full hd de saniyede 20 fps çekim yapıyor makineyi inceleyip cevaplarsaniz sevinirim
tahiryildiz85
Şub 3, 2016 at 09:56Nikon 1 serisi alınacağına A6000 tercih edilebilir, lens kaliteleri çok farklı.
Güliz Güngör
Mar 20, 2016 at 13:35Gerçekten çok güzel anlatmışsınız. Teşekkür ederiz. ?
yunus
May 23, 2016 at 00:17Meraba Tahir bey kısa film çekimlerim için bana kamera lazım ne önerirsiniz
Fikret Cilo
Eki 28, 2016 at 08:56telefonla çek
Kemal
Haz 7, 2016 at 20:12Oncelikle ayrintili guzel bilgilerinizden dolayi vok tesekkur ediyorum dugun fotografciligi icin dis cekim d610 mu d7100 mu onerirsiniz ikiside full frame farki disinda hemen hemen aynimi siz olsaydiniz ne alrsnz
tahiryildiz85
Haz 9, 2016 at 20:17Tabii ki D610 öneririm, ff makine ile crop makine karşılaştırılamaz.
Ferhat
Haz 15, 2016 at 16:11Canon 60d mi nikon 7100 mü nikon 5300 mü ?
Emre
Eyl 17, 2016 at 21:51Tahir bey, ben fotoğraflara karşı hevesim var ve sadece facebook fotoğrafları (blurlu) vb. ve gittiğim yerleri (manzara olsun, gezi olsun, dikkat çeken şeyleri) çekmek için almayı düşünüyorum ve aklımda Nikon d5200 cihazı var ve 18-55 kit veriliyor yanında nasıl verim alabilirim fotoğraf özellikle de blur konusunda üzer mi?
Teşekkürler.
Emre
Eyl 17, 2016 at 21:54Tahir bey, ben fotoğraflara karşı hevesim var ve daha başlangıç seviyesindeyim daha hiç fotoğraf makinesi kullanmadım ve sadece facebook fotoğrafları (blurlu) vb. ve gittiğim yerleri (manzara olsun, gezi olsun, dikkat çeken şeyleri) çekmek için almayı düşünüyorum ve aklımda Nikon d5200 cihazı var kullanışlı mıdır hemen öğrenir miyim ayrıca yanında da 18-55 kit veriliyor yanında nasıl verim alabilirim fotoğraf özellikle de blur konusunda üzer mi?
Teşekkürler.
Tahir Yildiz
Eyl 19, 2016 at 16:39İlk planda D5200 çok iyi bir kit, tavsiye ederim.
Bm
Eyl 29, 2016 at 15:29Merhaba,
Bir sensörün köşegen uzunluğu nasıl hesaplanıyor anlatabilir misiniz? Örneğin 35 mm ful frame sensörün köşegen uzunluğunun 44 mm olduğu söyleniyor ve yuvarlanırsa en uygun objektifin 50 mm olduğunu görüyoruz. Bende buradan hareketle merak ettim, sensör köşegen uzunluğu nasıl bulunur?
Tahir Yildiz
Eyl 29, 2016 at 17:06Buradaki mantık matematikteki Pisagor teoremi. Yani köşegeni bulmak için kenarların karelerini toplayıp karekökünü alıyorsunuz. a2 + b2 = c2 yani.
Bm
Eyl 30, 2016 at 14:20Teşekkürler:)
ÖMER ŞANSAL
Kas 7, 2016 at 14:05Tahir Bey 100D ve 18-55 IS STM kullanıcısıyım. 24-105 f/4L almaya niyetlenmişken Crop makinede çok bir farkının olmayacağı gibi söylemlerle karşılaştım. FF bir makineye geçeceğim için EF-S bir lens almak istemiyorum ama 18-55ten aldığım keskinlik ve renklerden zevk almıyorum artık
Tahir Yildiz
Kas 7, 2016 at 17:39Merhaba Ömer Bey, farkı olmaz olur mu hiç dünya kadar olur :) Hem de L lens, cropta çok da iyi olur, siz söylenenlere bakmayın, dağlar kadar fark edecek.
ÖMER ŞANSAL
Kas 7, 2016 at 17:44bu cevap tamda istediğim cevaptı :) Teşekkür ederim.
Tahir Yildiz
Kas 7, 2016 at 17:46Güle güle kullanın :)
ÖMER ŞANSAL
Kas 7, 2016 at 18:04son olarak 5d mark IV 24-105 II ile tanıtıldı bildiğim kadarıyla. sizce lens olarak piyasaya sunulması çok sürer mi? beklemek gerekir mi acaba. özellikle 10 bıçaklı olması çok ilgimi çekti. IS sisteminin 4 stop vadetmesi de diğer tarafa. siz olsanız nasıl hareket ederdiniz?
Tahir Yildiz
Kas 8, 2016 at 09:57Yılbaşını bulur diye düşünüyorum, hangi lensle arasındasınız ki ona göre bir şey söyleyeyim?
ÖMER ŞANSAL
Kas 8, 2016 at 16:5724-105 f/4L ile II versiyonu arasında kaldım. yenisini beklemeli miyim acaba yoksa arada fiyat olarak özellik artışından çok fazla bir fark olur mu? Dün sordum arkadaşlara zaten stokta kalmamış şu an 24-105 f/4L
Tahir Yildiz
Kas 9, 2016 at 17:3424-105’i bitirdiler artık. Kur tabii ki etkileyecek tüm lensleri.
Veysel Sensoy
Ara 18, 2016 at 09:45Tahir bey, takibimdesiniz. Faydalı bilgiler sunuyorsunuz. Yenilikleri takip etmemize katkınız oluyor. Teşekkürler. D810 ve 7100 kullanıyorum ama Df modeli mutlaka ekipmanıma katmak istiyorum. Sadece Nikon eski lensler ile yeniler arasında fiyatı kurtaracak fark var mı? Tavsiyeniz gereği Tamron 15 30 aldım eksiği buna filtre takımı almak için epeyce paraya kıymak… Sigma 24 105 bu aralıkta 50 mm lensim olsa da aydınlık bir zoom lens olsa iyi olacak diye Tamron 28 75 gibi ucuz bir lens gördüm. Bu tavsiyeleriniz arasında bir yazıda var galiba. Tavsiyeniz? Bir de macro lens olarak hiç kullanmayacağımı bilerek soruyorum. İlgim Tokina100 mm tarafında. Tokinaya karşı bir sevgim var geçmişten gelen. Teşekkürler…
nusret yolcu
Oca 30, 2017 at 00:22Merhaba mahir bey sizce fotoğrafçılığa yeni başlayan birisi için hangi kanon ve nikon modellerini önerirdiniz ?
Tahir Yildiz
Oca 30, 2017 at 17:10Merhaba, Canon 100D öneriyorum.
mert ikiz
Mar 16, 2017 at 16:17bende 100d almayı duşunuyorum Tahir bey obje çekimi için hangi lensi önerirsiniz ?
Tahir Yildiz
Mar 20, 2017 at 11:18100mm makro öneririm.
Ali Ekber Sağay
Şub 13, 2017 at 10:46Merhaba, kısa film çekmek için bir makina arıyorum ama bütçem max 1000 lira ikinci elde beni çok üzmeyecek bir şey arıyorum var mı tavsiyeniz
Tahir Yildiz
Şub 13, 2017 at 15:09O fiyatlara iyi video çeken bir ürün yok maalesef. Osmo Mobile alıp telefonla çekebilirsiniz bence.
Ali Ekber Sağay
Şub 14, 2017 at 02:33Panasonic lx7 ve Canon eos m hakkında düşünceleriniz neler? Çok çok amatörüm süper bir şey beklemiyorum zaten ama en azından başlangıç için heves mi yoksa daha fazlası mı anlarım
Tahir Yildiz
Şub 17, 2017 at 12:09O ürünleri Türkiye’de bulmak zor, çok da önermiyorum açıkçası.
Feyzullah Korkmaz
May 6, 2017 at 15:52Üstad selamlar, sizin tavsiyenizle başlangıç için Canon 100D aldım. Başlangıç için tatmin ediyor. Makinem crop bir makine. 1.4 50 mm lens alacağım ama nereye baksam full frame lens var. crop makineme full frame alsam uyarmı/ uyarsa görüntü kalitesiinde değişme olur mu eksi yönde. saygılar..
Tahir Yildiz
May 8, 2017 at 09:24Feyzullah Bey, tüm Canon lensler makinenize uyar, bir sorun yaşamazsınız sorunsuz çalışır.
orhan dag
May 23, 2017 at 16:13merhaba hocam benim makinem nikon d7100 sorum şu dx ile fx sensör de aşırı goruntu kalitesi farkı varmıdır yani nikon d610 ile d7100 arasında mesela ? teşekkürler
Tahir Yildiz
May 25, 2017 at 11:50Evet Orhan Bey, fark var.
Melik Kılıç
Tem 3, 2017 at 02:32tahir bey merhaba, ben hobi olarak fotoğrafla ilgileniyorum a6000 vardı sattım şimdi a7 2 almak istiyorum ama a6500 de özellikleriyle çok çekici duruyor, ikisi arasında tercih yapsanız sizin seçiminiz hangisi olurdu acaba?
Tahir Yildiz
Tem 3, 2017 at 22:41A7 full frame olduğu için tabii ki A7 alırdım.
irfan
Tem 14, 2017 at 10:39sony a57,a77,a99,a65,a68 crop mu ful frame makine mi ?
Tahir Yildiz
Tem 14, 2017 at 10:39Sadece A99 Full frame.
irfan
Tem 14, 2017 at 11:15saolun a99 eski modeli piyasada yok yeni çıkan model de fiyat çok uçuk farklı bir konuda yardımcı olurmusunuz kelebek fotoğrafçılığı için marka ve model verme imkanınız olur mu?
Tahir Yildiz
Tem 17, 2017 at 14:17Hızlı makine tercih edin, Canon 7D Mark II gibi.
Salih Ertuğral
Ağu 17, 2017 at 09:59Merhaba ben sony alpha 77II, canon 77 d mark II, canon 80 d arasinda kararsiz kaldim. Hizli bir makina olsun istiyorum hangisini tavsiye edersiniz.
Tahir Yildiz
Ağu 17, 2017 at 21:04Hız istiyorsanız A77 II tabii.
deniz
Ağu 25, 2017 at 13:53Merhaba, astrofotoğrafi için hangi makine ve lensi önerirsiniz? 700d var ama pek istediğim sonuçları alamıyorum.
Tahir Yildiz
Ağu 26, 2017 at 14:18Astronomi için geliştirilmiş özel makineler var, D810A gibi, tabii ki onları öneririm.