Fotoğraf, Photoshop, Marketing ve Teknoloji üzerine...

Aynasız Fotoğraf Makinesi Sistemleri Karşılaştırması

Aynasız fotoğraf makineleri popülerliğini artırırken, fotoğrafa yeni başlayacak olanlar da DSLR ve aynasız sistem arasında kararsız kalmış durumda. Kararını aynasız tarafında verenler de hangi sisteme geçeceklerine karar vermekte zorlanıyorlar. Altta sistemleri genel olarak karşılaştırarak size yardımcı olmaya çalışacağım.

Hangi Sistemi Tercih Etmeliyim?

Bir aynasız fotoğraf makinesi alırken dikkat etmeniz gereken bazı özellikler elbette ki var, ama esas önemli olan sizin neye ihtiyacınız duyduğunuzu bilmeniz. Örneğin kuş / spor fotoğrafçısıysanız veya çokça kıpırdayan bebek / çocuk veya evcil hayvan çekimi yapacaksanız hızlı bir makineye ihtiyacınız varken düğün fotoğrafı / portre gibi durağan veya modeli yönetebileceğiniz çekimler yapacaksanız sizin daha imaj kalitesine ihtiyacınız var, çünkü muhtemelen iş için yapıyorsunuz ve para kazanacaksınız. Günlük hayatta kullanacağım, her şeyi çekmek istiyorum, maksat anı olsun diyorsanız da daha ortalama bir makineye ihtiyacınız var demektir. Neye ihtiyacınız olduğu sorusunu kendinize sorduktan sonra alttaki tabloya geliyoruz.

Aynasız SistemlerCanon EOS MFujifilm XNikon 1Olympus M4/3Sony Crop (E)Sony Full Frame (FE)
Lens BayonetiCanon EF-MFuji XNikon 1Micro 4/3Sony ESony FE
Duyurulma Tarihi01/10/201201/01/201201/10/201101/06/200901/06/201001/10/2013
Sensor Boyutu (Köşegen)26.8mm28.3mm15.9mm21.7mm28.1mm43.0mm
Görüntü SabitleyiciLensLensLensLens/BodyLens/BodyLens/Body
AutofocusVarVarVarVarVarVar
Autofocus SistemiHibridHibridHibridHibridHibridHibrid
AF Performansı*455555
Lens Sayısı62111251322
Üçüncü Parti Lens Sayısı13380422742
Toplam Lens Sayısı19591199**4064
Kompaklık*445554
İmaj Kalitesi*442445
Üst En ModeliCanon EOS M6Fuji X-T2Nikon 1 V3OM-D E-M1 Mark IISony A6500Sony A7R II

*Kişiye göre değişen değerler, benim puanlamalarım şu anda tablodaki gibi.

Üstteki tabloda sistemleri birbiriyle karşılaştırmaya çalıştım. Öncelikle şunu belirteyim ki yeni başlayansanız hangi sistemi alırsanız alın pişman olmazsınız, artık günümüzde kötü makine yok. Önüne takacağınız lens her şeyi belirliyor.

Farklılıklara göz attığımızda Olympus ve Sony sistemlerde titreşim engelleyicinin hem gövde hem lenste olması ciddi bir avantaj sağlıyor. Otomatik netleme performansında Canon ‘u diğerlerinin bir tık altına yerleştirmem de EOS M’in ilk serisinde yaşanan problemden dolayı, Canon ilk bu piyasaya girerken ne yazık ki hayal kırıklığı yaşatan bir performans sununca sonradan hızlı bir toparlanmaya gidemedi, ama en son çıkan M5 ve M6’da performans çok çok daha iyi. Lens sayılarına baktığımızda (sayabildiğim kadarıyla rakamlar bunlar, değişmiş de olabilir) Olympus sistem diğerlerine göre çok ileride. Burada Panasonic lenslerin de M4/3 uyumlu olması da elbette önemli etken çünkü hiç bir adaptöre ihtiyaç duymadan lensleri takıp kullanabiliyorsunuz. Sony de son zamanlarda lens anlamında çok ciddi ilerleme kat eden firmalardan. Hem hızlı hem de çok kaliteli lensler çıkardılar, çıkarmaya da devam ediyorlar. Kompaktlık noktasında Nikon, Olympus ve Sony Crop diğerlerinin önünde gelse de Nikon imaj kalitesi yönünden diğerlerinin arkasında kalıp tercih edilirliğini yitiriyor. Olympus ve Sony gerçekten küçük ve başarılı, tercih biraz kişiye kalıyor. Örneğin Olympus’lar biraz daha retro tasarımlıyken, Sony’ler daha futuristik ve daha videoya yönelik. Son satırda da imaj kalitelerini karşılaştırdım, burada elbette ki sensör boyutu çok önemli, hala tek full frame aynasız üreten Sony, A7 serisiyle burada tartışmasız lider.

Sensör büyüklüğü imaj kalitesiyle doğrudan ilişkili, özellikle keskinlik ve ISO başarımı yönünden çok avantajlı. Ama gelişen yazılım teknolojisi artık sensör büyüklüğü=imaj kalitesi algısını değiştirmiş durumda.

Lens Seçenekleri

Benim makine tercihimdeki en önemli etken lens seçenekleri. Canon’dan Nikon’a geçerkenki en önemli nedenim Canon’da bir 85mm f/1.4 olmamasıydı, Nikon’da da iyi bir 135mm f/2 olmaması çoğu kullanıcıyı Canon’a yönlendiriyor. Aynasız tarafında da durum benzer, eğer ne çekeceğinizi biliyorsanız eminim ki makineyi almadan önce lenslere bakıyorsunuzdur.

Altta en çok lens seçeneği bulunan Fuji, Olympus, Sony Crop ve Sony Full Frame ‘e bakacağız.

Olympus M4/3 Lens Seçenekleri

Lens SınıfıLens Adı35mm Eşdeğeri
Fisheye (PRO)Olympus 8mm f/1.8 PRO16mm
Fisheye (ENT)Panasonic 8mm f/3.516mm
24mm (PRO)Panasonic 12mm f/1.424mm
24mm (ENT)Olympus 12mm f/2.024mm
35mm (PRO)Voigtlander 16.5mm f/0.9535mm
35mm (ENT)Olympus 17mm f/1.834mm
50mm (PRO)Olympus 25mm f/1.2 PRO50mm
50mm (ENT)Panasonic 25mm f/1.450mm
85mm (PRO)Panasonic 42.5mm f/1.285mm
85mm (ENT)Olympus 45mm f/1.890mm
Telefoto MacroPanasonic 45mm f/2.8 Macro90mm
105mmOlympus 60mm f/2.8 Macro120mm
14-24mm (PRO)Olympus 7-14mm f/2.8 PRO14-28mm
14-24mm (ENT)Panasonic 7-14mm f/414-24mm
16-35mmOlympus 9-18mm f/4-5.618-36mm
24-70mm (PRO)Olympus 12-40mm f/2.8 PRO24-80mm
24-70mm (ENT)Panasonic 12-35mm f/2.824-70mm
70-200mm (PRO)Olympus 40-150mm f/2.8 PRO80-300mm
70-200mm (ENT)Panasonic 35-100mm f/4-5.670-200mm
300mm+ Prime Telefoto (PRO/ENT)Olympus 300mm f/4 IS PRO600mm
300mm+ Zoom Telefoto (PRO/ENT)Panasonic 100-400mm f/4-6.3200-800mm

*Pro yazanlar üst seviye ENT yazanlar giriş seviyesi ürünleri belirtiyor.

Görebileceğiniz gibi her açıda her bütçeye uygun lensler bulunuyor. İhtiyacınız ne ise ona göre bir lens tercih edebilir, hatta renk de seçebilirsiniz. Olympus genellikle siyah ve gümüş renklerde çift lens üretiyor. Benim favori lensim 25mm f/1.2 ve 12-40mm Pro.

Fuji Lens Seçenekleri

Lens SınıflandırmasıLens Name35mm Equiv Focal Length
Fisheye (PRO)N/AN/A
Fisheye (ENT)Rokinon 8mm f/2.812mm
24mm (PRO)Fuji 16mm f/1.4 WR24mm
24mm (ENT)Rokinon 16mm f/2.024mm
35mm (PRO)Fuji 23mm f/1.435mm
35mm (ENT)Fuji 23mm f/2 WR35mm
50mm (PRO)Fuji 35mm f/1.453mm
50mm (ENT)Fuji 35mm f/2 WR53mm
85mm (PRO)Fuji 56mm f/1.284mm
85mm (ENT)Fuji 50mm f/2 WR75mm
Telefoto MacroFuji 60mm f/2.4 Macro90mm
105mm Fuji 90mm f/2 WR135mm
14-24mm (PRO)N/AN/A
14-24mm (ENT)N/AN/A
16-35mm (PRO)Fuji 10-24mm f/415-35m
16-35mm (ENT)N/AN/A
24-70mm (PRO)Fuji 16-55mm f/2.8 WR24-83mm
24-70mm (ENT)Fuji 18-55mm f/2.8-427-84mm
70-200mm (PRO)Fuji 50-140mm f/2.8 WR76-213mm
70-200mm (ENT)Fuji 55-200mm f/3.5-4.883-300mm
300mm+ Prime Telefoto (PRO/ENT)N/AN/A
300mm+ Zoom Telefoto (PRO/ENT)Fuji 100-400mm f/4.5-5.6 WR152-609mm

Fuji’de de Olympus kadar olmasa da ciddi bir lens potansiyeli mevcut. Fuji ‘nin lens kalitesinin genel olarak yüksek olduğunu da söylemek gerekir. Sadece lens kalitesi değil, lenslerin malzeme kalitesi de Fuji X sisteminde oldukça iyi ve güven verir cinsten. Özellikle Pro seviye lensleri gerçekten muazzam.

Sony Crop (E) Lens Seçenekleri

Lens SınırlandırmasıLens Adı35mm Eşdeğeri
FisheyeRokinon 8mm f/2.812mm
24mm Sony 16mm f/2.824mm
35mm Sony 24mm f/1.836mm
50mm Sony E 35mm f/1.853mm
85mm Sigma 60mm f/2.890mm
Telefoto MacroZeiss Touit 50mm f/2.8 Macro75mm
105mm N/AN/A
14-24mm Sony 10-18mm f/4 OSS15-27mm
16-35mm N/AN/A
24-70mm Sony 16-70mm f/424-105mm
70-200mm N/AN/A
300mm+ Prime Telefoto N/AN/A
300mm+ Zoom Telephoto EquivalentSony 55-210mm f/4.5-6.3 OSS83-315mm

Sony’de crop ve full frame lensler aslında her iki sisteme de takılabiliyor. Ancak crop lensleri full frame makinelere taktığımızda kırpılmış bir bölgeden görüntü alıyoruz bu da onların verimli kullanılamayacağı anlamına geliyor. Full frame lensleri cropta kullanabiliyoruz ama genellikle (özellikle A6000 sahipleri için) çok pahalı oluyor, bu da crop tercih edenlerin pek işine gelmiyor. O yüzden iki ayrı sistemmiş gibi düşünerek tablolar oluşturuldu. Üstteki tabloda görebileceğiniz gibi Sony crop sisteme çok yatırım yapmamış durumda, tahmin ediyorum full frame lenslere yatırım yapmayı sürdürecekler çünkü esas olarak full frame marketine oynuyorlar.

Sony Full Frame (FE) Lens Seçenekleri

Lens SınıflandırmasıLens Adı35mm Eşdeğeri
Fisheye (PRO)N/AN/A
Fisheye (ENT)Rokinon 12mm f/2.812mm
24mm (PRO)Zeiss Batis 25mm f/225mm
24mm (ENT)N/AN/A
35mm (PRO)Sony 35mm f/1.435mm
35mm (ENT)Sony 35mm f/2.835mm
50mm (PRO)Sony 50mm f/1.450mm
50mm (ENT)Sony 50mm f/1.850mm
85mm (PRO)Sony 85mmm f/1.4 GM85mm
85mm (ENT)Sony 85mm f/1.885mm
Telefoto MacroSony 90mm f/2.8 Macro90mm
105mm Sony 100mm f/2.8 OSS100mm
14-24mm (PRO)N/AN/A
14-24mm (ENT)N/AN/A
16-35mm (PRO)N/AN/A
16-35mm (ENT)Sony 16-35mm f/416-35mm
24-70mm (PRO)Sony 24-70mm f/2.8 GM24-70mm
24-70mm (ENT)Sony 24-70mm f/427-70mm
70-200mm (PRO)Sony 70-200mm f/2.8 GM70-200mm
70-200mm (ENT)Sony 70-200mm f/4 G70-200mm
300mm+ Prime Telefoto (PRO/ENT)N/AN/A
300mm+ Zoom Telefoto (PRO/ENT)Sony 70-300mm f/4.5-5.6 OSS70-300mm

Kabul edelim ki ilk başlarda Sony’ler lensleriyle çok eleştiri alıyordu. Ama Japonların bunu görmesi geç olmadı. Sony full frame ‘de çok daha iddialı ve güçlü. Hemen hemen her açıda çok kaliteli lensleri var. GMaster serisi lensler çok çok iyi lensler. Giderek daha fazla açık diyaframlı lens üretiyorlar ve f/2.8 zoomları da çok kaliteli. Favori lenslerim 85mm 1.4 ve 55mm f/1.8.

Peki Hangisini Alalım?

Üstteki tablolar eminim yeni bir aynasız tercih ederken size referans olacak, yine de benim tercihlerime gelirsek:

Günlük hayat, anı fotoğrafları için: Canon M, Fuji X, Olympus 4/3, Sony Crop (Benim tercihim Olympus)

Hareketli fotoğraflar için: Fuji X, Olympus 4/3, Sony Crop, Sony FF (Benim tercihim Sony Crop)

Düğün fotoğrafları için: Fuji X, Olympus 4/3, Sony FF (Benim tercihim Sony FF)

Video için: Sony Crop, Sony FF (Benim tercihim Sony FF)

Her zaman yanınızda taşıyabileceğiniz kompakt makine istiyorsanız: Fuji ve Olympus

Büyük ve gösterişli bir makine istiyorsanız: Sony FF

Sonuç

Aynasız marketi artık çok geniş, her fotoğrafçının kendini yakın bulduğu markalar var. Canon ve Nikon aynasız pazarına hem geç girmeleri hem de yeterince iddialı girmemeleri nedeniyle biraz geride kalmış durumdalar. Fuji, Olympus ve Sony ise tam gaz devam ediyorlar, ard arda çıkardıkları lensler ve geliştirdikleri imaj kaliteleriyle DSLR’lara çoktan alternatif oluşturdular bile. Üstteki tablolar yardımıyla size en uygun sistemi seçebilirsiniz. Emin olun hepsi çok iyi sistemler, yeter ki size uygun lensi bulun.

Yorumlar