Daha İyi Portre Fotoğrafları İçin İpuçları

Nika Shatova

Sevgili fotoğrafçı ve blogger arkadaşım Kudret Çayıroğlu, “Daha iyi portre fotoğrafları için ipuçları” isimli bir konu ele almış ve beni de (Mim) leyince ben de bu yazıyı ele aldım. “Mim”lemek blog dünyasında hem yazmaya teşvik etmek, hem de yeni bloglar tanıtmak amacıyla kullanılıyor. Gelelim konumuza:

Portre, her ne kadar fotoğrafın bir dalı olsa da temel fotoğrafçılık bilen herkesin yapabileceği bir dal aslında ama tek fark “insanla” uğraşmanız. Bu da günlük hayatta sık sık duyduğunuz “En zoru insanla uğraşmak azizim” lafının oturduğu fotoğraf dalı oluyor. Konu insan olduğunda da olaya bir bilinmeyen katılıyor ve bu bilinmeyen de fotoğrafı bir kat daha zorlaştırıyor. Nasıl poz verdirtmeli, nereye netlemeli, nasıl lens seçilmeli, ne ayarlar kullanılmalı gibi bir çok soru geliyor akla ve ayrıca bakış boşluğu gibi ekstra kurallar da ekleniyor.

Daha iyi portre fotoğraflar için neler yapabiliriz, madde madde sıralamaya çalışayım:

Önce Arka Planınızı Belirleyin

Arka plan çok çok önemli, ilk sıraya bunu yazmak istedim. En başarılı portre fotoğraflarına bakarsanız hemen hemen hepsinin çok sade arka plana sahip olduğunu görürsünüz. Özellikle Türkiye’de en az dikkat edilen meselelerden bir tanesi bu, dikkat edin, fotoğrafçı arkadaşlarınızın çoğunun paylaştığı fotoğraflar özensiz arka planlara sahip. Bir kaç adım sağa veya sola geçin, emin olun çok daha iyi portreler çekeceksiniz.

Аndrei Alesin
Аndrei Alesin

Doğru Lensi Seçin

Doğru lens çok önemli, portrelerde arka planı öldürmeniz gerekir, bunun için de en önemli aygıt lensiniz. Doğru ve bükülme yapmayan bir lens olması çok önemli, bu da geniş açılardan kaçınmanız demek. Portre için 50mm’den sonrasını öneriyorum. Benim portre açım 85mm. Uzun yıllar sadece 85mm 1.8 ile çekimler yaptıktan sonra 85mm 1.4 ile devam ettim, hala da o şekilde devam ediyor. Önemli olan açık diyaframlı lens kullanmanız, bu sayede konunuzu arka plandan çekip alabileceksiniz.

Tahir Yildiz
Tahir Yildiz

Modeliniz Rahat Olmalı

Özellikle ülkemizde fotoğraf çekmek, hem de portre çekmek pek kolay değil, insanlar garip garip bakarlar, neden çekiyorsun diye sorarlar… Ama modelle çalışıyorsanız ve tanımıyorsanız öncelikle onunla bir ilişki kurmalısınız. Biraz muhabbet, belki bir kahve, iletişim kurmanın en güzel yollarından biridir ve model ve fotoğrafçının birbirine ısınmasına hem de fotoğraf üzerine konuşmasına neden olur, bu da fotoğrafçı olarak bizim işimizi kolaylaştırır, eğer model sizin ne yapmak istediğinizi bilirse çok daha rahat edersiniz. Eğer direkt olarak çekime geçerseniz kasılmalar ve “Elimi nereye koyayım?” gibi klişe sorularla karşılaşabilirsiniz.

Franck GOMEZ
Franck GOMEZ

Farklı Kadrajlar Seçin ve Açılarla Oynayın

Klasik portreler güzeldir ama farklı açılarda olursanız mükemmele doğru yol alırsınız. Kimsenin daha önce yapmadığını yapmaya çalışın, en iyi fotoğrafları bunu düşünerek çekersiniz. Yalnız şuna dikkat etmek gerekli; modeliniz mükemmel bir vücuda ve yüze sahip değil (Scarlett Johansson ile çalışmıyorsanız), çekimden önce modelinizi inceleyin ve örneğin burnu yan açıdan çekime uygun değilse o açıları hiç denemeyin (veya Photoshop’unuzu güçlendirin)

Frédéric Ruaudel
Frédéric Ruaudel

Bakış Boşluğu Bırakın

Portrede en önemli etkenlerden biri de bu, modelin baktığı tarafta boşluk bırakırsanız, izleyende bir merak uyandırabilirsiniz. Aynı zamanda bu sıkışık bir kadraja sahip olmamanızı sağlar. İzleyici bazen fotoğrafa baktığında kendisini daralmış ve sıkışık hisseder, bu onu fotoğraftan uzaklaştıran en önemli negatif etmendir.

 

Tahir Yildiz
Tahir Yildiz

Mutlaka Göze Netleyin

Portrede net bir kural vardır: “Eğer gözler net değilse fotoğraf net değildir.” Bunu aklınızdan çıkarmazsanız çok daha başarılı olabilirsiniz. Netleme noktasını manuel olarak seçmek burada çok önemli yer tutuyor. Çünkü bu işi makineye bırakırsanız farklı yeri netleme olasılığı çok yüksek ve sizin hiç istemediğiniz bir şey.

Tahir Yildiz
Tahir Yildiz

Işık Kullanımına ve Gölgelere Dikkat

Fotoğrafın temeli ışık ve bu konuda da çok önemli. Eğer tepe noktadan gelen bir ışık varsa o portre genelde hiç bir işe yaramaz, yanal, yumuşak bir ışık ise her türlü güzelliği ortaya çıkarır. Doğal ışıkla çalışıyorsanız gün doğumu ve gün batımları ışık için en uygun zamanlar. Eğer harici ışık olarak makinenizin dahili flashını kullanmak istiyorsanız mutlaka önüne bir ince A4 beyaz kağıt koyun yoksa modelinizin yüzünde (muhtemelen alnında) geniş bir parlamaya hazır olmalısınız. En güzel doğal ışık kullanma yöntemlerden bir tanesi de pencere yanlarıdır.

Charles Hildreth
Charles Hildreth

Makyaj ve Aksesuar gibi Etmenleri de Öğrenin, Gözardı Etmeyin

Portre fotoğrafçıların en çok zorlandığı noktalardan bir tanesi de bu, modelinizin ne giyeceğine ve nasıl makyaj yapacağına karar vermek durumundasınız, yapmıyorsanız da yapın, kontrol tamamen sizde olmalı. Nasıl makyaj yapılır, nereye yapılırsa nasıl etkileri olur, doğrusu nasıl olmalıdır, hangi aksesuar hangi renkle uyumludur gibi bir çok fotoğraf harici etmene de hakim olmak gerekiyor. Ben genellikle kıyafet seçimini yapıyor, makyajı Photoshop’a bırakıyorum, modelden tek istediğim eyeliner, Photoshop ‘ta biraz zahmetli olabiliyor :)

Tahir Yildiz
Tahir Yildiz

Bütün Bu Kuralları Unutun

Fotoğraf özgürdür, ben bu şekilde yapıyorum diye veya bir başkası şu şekilde yapıyor diye bir kural yok. Kendi nedenleriniz, kendi kurallarınız olabilir. Kuralları bilin, isterseniz uygulayın, isterseniz uygulamayın, bu tamamen sizin hayal dünyanız ve sizin fotoğrafınız. Yine de tecrubelerden faydalanmak her zaman önemlidir…

İyi fotoğraflar, az kaprisli modeller diliyorum :)